-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14295 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:8

آيا در صورت استنكاف ولي قهري از پذيرفتن قيموميت ، همسر (مادر فرزندان صغير) مي تواند قيموميت را به عهده بگيرد؟
در ماده 1187 قانون مدني آمده است : هرگاه ولي قهري منحصر به واسطه غيبت يا حبس به هر علتي كه نتواند به امور مولي عليه رسيدگي كند و كسي را هم از طرف خود معين نكرده باشد حاكم يك نفر امين به پيشنهاد مدعي العموم براي تصدي و اداره اموال مولي عليه و ساير امور راجعه به او موقتا معين خواهد كرد. ازاين ماده و مواد قبل از آن استفاده مي شود كه هرگاه ولي قهري به هر علتي به امور مولي عليه رسيدگي نكندحاكم شخصي امين را براي تصدي امور صغار معين كند و هرگاه اين صلاحيت و امانت در مادر وجود داشته باشد به لحاظ قرابت و نزديكي و مهر و علاقه اي كه در مادر نسبت به فرزندان خود وجود دارد او بر ديگران مقدم است و با اجازه حاكم مي تواند قيمومت صغار را به عهده بگيرد (ماده 1232 ق .م ).
و در ماده 1231 قانون مدني اشخاصي را كه نمي توانند به سمت قيمومت معين شوند معرفي نموده است . ذكر اين نكته لازم است كه اگر جد پدري شخصي را براي قيمومت تعيين نمايد آن شخص مقدم است چه مادر باشد يا ديگري 1 و اگر از اين امر هم استنكاف نمايد تعيين قيم با حاكم است .
_________________ پاورقي _________________
1ـ امام خميني (ره )، تحرير الوسيله ، ج 2، ص 12، مسأله 5.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.